CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, October 31, 2010

lalalalalala..

salam..hye kawan2x..sowie lama x update..tersgt2x mls nk bukk lappy n on9....huhuhu..anyway now i'm facing my final exam (betul x english aq nie ek? )hehehe...so wish me luck k.....hehehehe......




hahaaha..xthu nk ckp aper...nti dh thu sayer g thu la eh..tggu my next post ok..hihi..


salam....








suka-suki: mlm nie nk wat something...yeah..

Sunday, October 10, 2010

::: happy day..10.10.10::

salam..harie nie sgt gumbira....actually since last night lagi...mlm semlm saya n family ader gathering dgn cousin yg sememangnyer dh lame aq xjumper...thanz to abg haffiz, shafiq n kak nor .kiteowg wat gathering kt shangria club..juz beside beach club..really best..n the best thing is they all making a suprse bday party for me n my sis....YEaahhhh!!!!heheh...sebnrnya hari nie besday aq....10.10.10 tarikh keramat nie taw..hehehe....mcm2x berlaku hari nie..kenangan..hehehe....adik aq lak besday dy 11.10.10..pandy kn mak aq wat perncgn...hehehe...anyway mlm semlm memg best..touching giler ma....hehehe.....band kt club 2 pown nyayi lagu tok aq...huhuhu (T___T)..sedih kami berdua....hahaha..mlm 2 segala perbelnjaan ditggung my abg ipar..haha..sebb dy GM kt situ..ngeeh~~~hehehe...











balik plak kiteowg tersermpak la dgn remaja melayu..bru pas minum kot...coz mlm 2 ad duchati day week n ader konsert jugak kt area situ...isyk2x terkejut n malu aq tgok dyowg....melayu 2...OOOpsss lupa lak kowg thux Duchati 2 aper?? duchati actually name motor..moto2 mahal...rm100 000 000+++++ wowoooo..hehhe...abg ipar aq nyer motor pown malu....dy kawasaki jerk..hehehe...







what a long day...heheh..happpy betul aq mlm nie....siyes the bes day ever..hehe..dh 2 dpt jumper cousin yg memg xpernh jumper lak..huhuhuhuhuhu...







next day 10.10.10, today heheh..my bday...hhhuhu..this day really happpy....hehe..thanz to those yg wish bday aq....hohhoho..luv u all so much...hehe...







lg best lak time bday aq nie aq dpt jumpe kwn aq...8 thun x jumper dy...huhuhuhu....misss her so much...wooooo ...touching giler...siyes 10.10.10 really make me happy..happy eve after.......



......



opppsss luper lak..ader lagi yg pentg thanz jugak kt housemate aq yg bertgkus lumus wat bday aq...huhu......syg u olls....KFC 2...hehehe.....muchies gracias...hehehehe.....muah3x... n thanz jugak kt mr.boney yg dh lame hilg sebb muncul jugak kow eh..hehehe....












suka-suki: harinie mmg akn aq ingt smpy biler2x....hehehe.....lg satu tarikh harie nie merupakan tarikh wedding syekh muzaffar n dr helina....hehe....semoga aq pown diperceptkn jodoh..hehe..(GATAL)..

Wednesday, September 29, 2010

Asgment oh Asgment..!!!

SALAM and helllllllllllllooooo Malaysia......!!!!!!

u ollls arinie x moh cakap bnyk... sebbb takut nti aq melalut tempat len.....(T.T) ....aq perlu luangkan masa tok siapkan asgment2x aq yg pending nie..cdh laaaa...sob2x...
anyway.....doakan laaa semua jalan lancar..so that aq ble buat rutin harian aq balik....sob2x...nk tido awl....cdh2x..skunk berkorban dulu....
suka-suki: asgment adalh sebhgian yg perlu anda ciapkn kerna ia bakal mempengaruhi gred exam anda..yeeehhhaaaaaaaaaaaaaa....

Thursday, September 23, 2010

lawak wat2x hilang ngantok ..=)

KISAH 1:Chot Kencing

Satu hari Chot terbangun mlm. Dia nak terkencing. Dia pun masuk bilik air. Chot sungguh terkezut bila lampu tu terbuka sendiri. Lepas kencing dia pun terus keluar dan dia tutup pintu toilet… Sekali lagi dia terkejut bila lampu toilet tu tertutup sendiri…Cepat-cepat dia kejut kan bini dia yang tengah lena tidur. Dia pun menceritakan hal yg terjadi kat toilet tadi..lampu tu terbukak dan padam sendiri. Bini Chot yang dalam keadaan sedar tak sedar tu pun berkata.. “Dah… dia buat dah perangai lama… Awat hang kencin dlm peti ais…???

KISAH 2: Kisah Cacing

Ada suatu keluarga cacing sedang makan malam, bersama sama dengan saudara saudaranya. Sedang asyik makan, anak cacing yang paling kecil tanya kepada ibunya.
“Ibu, manusia itu apa…?” Tanyanya
“Hisssh…. kalau sedang makan jangan sebut manusia.. jijik.” Kata ibunya.

KISAH 3:Pak Pandir

Nak dijadikan cerita, suatu hari pak pandir melalui satu lorong yang kecik semasa hendak pulang ke rumahnye. Entah macamana, di tengah perjalanannye tadi dia terjumpe seketul taik yang masih panas. Tapi dia masih konpius sama ada betul ke bende yang dia jumpe tu seketul taik. Oleh kerana kemusykilan yang teramat sangat tu, pak pandir ambil keputusan untuk mengkaji sampel najis berkenaan.
Pak pandir tengok ngan lebih dekat taik tersebut, lalu dia berkata, “Bentuk macam taik.” Lepas tu dia pegang pulak taik tu, lalu dia berkata,”Lembik…macam taik.”Lepas tu dia ambik sikit taik tu lalu dia hidu taik tu, lepas tu dia berkata,”Bau macam taik.”
Oleh kerana pak pandir ni masih ragu-ragu dengan taik tu lalu dia pun mengambil keptusan untuk mejilat sedikit taik tersebut. Sebaik sahaja dia menjilat taik berkenaan dia pun menjerit…
“MEMANG TAIK! NASIB BAIK AKU TAK TERPIJAK!!!”

KISAH 4:Kenapa tak ketawa

Dalam sebuah pertunjukkan lawak, sekumpulan pelawak terkenal membuatkan seluruh dewan gamat dengan gelak ketawa. Penonton tidak henti-henti ketawa sebaik anggota kumpulan itu muncul hinggalah selesai persembahan.
Bagaimanapun, dalam keriuhan itu terdapat seorang wanita yang hanya mendiamkan diri seolah-olah tiada apa yang menggelikan hatinya. Bahkan sikap berdiam diri wanita ini membuatkan penonton lain kehairanan.
Oleh kerana merasa tidak puashati.. seorang gadis segera bertanya kepada wanita tersebut sebaik saja persembahan pelawak2 itu selesai.
” Apakah persembahan mereka tidak kelakar ? ” tanya seorang gadis kepada wanita itu.
“Sungguh kelakar,”jawab wanita itu singkat.
“Tetapi kenapa kakak tidak ketawa? Apakah kakak sakit gigi? “tanya gadis itu lagi.
“Tidak..”, jawab wanita itu.
“Kalau begitu, apakah alasannya yang buat kakak tak mahu ketawa”, gadis itu masih tak berpuashati
“Habis, kau ingat elok sangat ke mentertawakan suami sendiri di khalayak ramai? ” getusnya.

KISAH 5: PENJAGA LANDASAN KERETAPI

Sarjo memohon perkerjaan sebagai penjaga lintasan kereta api. Dia dihantar berjumpa Pak Basri , ketua bahagian lalulintas,untuk diinterviu.
“Katakan ada 2 keretapi melalui jalan yang sama pada masa yang sama,apa yang akan kamu lakukan?,” tanya Pak Basri.
“Saya akan pindahkan salah satu rel yg lain,”jawab Sarjo.
“Kalau handle untuk mengalihkan relnya rosak, apa yang akan kamu lakukan?”tanya Pak Basri lagi.
“Saya akan turun ke rel dan membelokkan relnya secara manual”.
“Kalau tidak berfungsi atau alatnya rosak, bagaimana?”.
“Saya akan balik ke pejabat dan menghubungi stesyen terdekat.”
“Kalau telefonnya sedang digunakan?”
“Saya akan lari ke telefon awam yg terdekat?”
“Kalau telefon awam rosak?”
“Saya akan pulang menjemput nenek saya.”
“Ooo….tapi kenapa pulak awak jemput nenek awak?” tanya Pak Basri kehairanan.
“Kerana seumur hidup nenek saya selama 73 thn , nenek saya belum pernah melihat keretapi berlanggar.”
hahahahahahaha…




suka-suki: mlm nie aq sungguh kebosanan..really miss my fwenz kt MRSM...adakah dyowg rindu kt ditiku ini juga...ermmmmmmm =(

Monday, August 9, 2010

sambungan cerita nor azita osman

maapkan la beliau..itu saja yang ingin saya katakan...nabi maapkan umat,,Allah maapkan hambanya..knp tidak kite??/
saya pown nk mintk maap kt dy..sebb ader terlnjur kater kt dy..kejam rasenyer aq nie....


ne ader la potongan ayat beliau yg aq cilok....so rakyat JOHOR..maapkan beliau ya....

ermm~~~

kenapa ek susah sgt ker dy nk bcer isi hati aq..urggghhh~~~~
sush sgt kew nk bcer...!!!!! geram....
xkn aq nk bg thu straight....
mlz dh nk pikir...bior la cm2..tergantung...
aq rase bek aq tima je calon yg abg bg 2....lau sush sgt.....
abg aq suke...keluarga aq pon happy..

3 ari lepas blik lok heng...best x terhingga......xterucap dgn kater2x..heheehe...dpt jumpe anak sedara...happy sgt2x..kowg nk thu x pe anak sedara aq cakap...ckp cmne..." mak lang rindunyer kt mak lang....." nie bukan rekaan k..heheh...ne la kenyataan...hmpir menitik air mata aq..hehehe...serius aq rindu dyowg gak..huhu..miss sgt2x..smpy termimpi2x...huhu..tp dlm bestnyer aq dpt 1 berita duka gak..tersentp aq bila abg aq kater ader owg minat kt kow..dy nk merisik..aiyoyoooooooooo.....cne ek....aq diam jerk..abg n akq aq suh pikirkan....tp mslh skunk xble nk pikir...senak r otak aq...urrgggggghhhh...dulu mak oteh aq.....nk jodohkan aq..skunk family aq lak.....urmmm.........



suka-suki: aq suka ayat someone nie......sometime love means nothing...
kowg rase????=p


suka-suki: blik

Thursday, August 5, 2010

melampau: nor azita osman hina negeri johor

salam...hye kawan2x..n kepada semua pembaca blog aq yg setia..thanz still setia bacer blog aq nie...hehhee...ok..berkaitan dengan entry aq kali nie..nie pasal si nor azita osman y berani menghina negeri JOHOR...sungguh melampau perbuatan dia ni..memalukan wanita bertudung......suke2x je dy hina negeri kelahiran aq.............lau xpuas hati sangat pown xyah la nk hina negeri orang berleluasa...kt FACEBOOK plak 2..otak singkat btol....skunk nie dunia dh maju..pikir la cikit...isyk2x...ader ke patot dy hina johor sebab johor xader famous amos...wei famous amos dgn masjid ne lagi pentg...cetek pemikiran...cetttt..



ni la muka owg yg bernama nor azita osman tue..muka sikit punya cantik..ertudg..tp hati cam TA**......



nie lagi......nyampah tgok muke nie..




nie antara chat dy,...

Tuesday, August 3, 2010

lintah pembunuh

Jika anda penggemar kangkung, tidak kira apa jenis kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dll yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda when you want to eat kangkung Saya mendapat cerita ini dari seorang teman. Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan
kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke
klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea . Sudah bermacam
ubat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun diarhea nya tidak sembuh.Di klinik, kedua orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut selama 2 hari ini. Orang tua anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya diarrhea , anak tersebut tak lalu nak mahu makan, dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula. Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea , malam tersebut
anak itu makan kangkung cos di restoran oleh orang tuanya. Doktor segera melakukan xray, ternyata dalami usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil.Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun.Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia. setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak
selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sedap. Lintah hanya akan mati jika dibakar. Di dalam usus anak tadi, lintah yang hanya dalam 1 ke 2 hari
berkembang biak dengan cepatnya kerana menghuni didalam tubuh dan terus menghisap
darah yang ada, doktor juga menjadi bingung, bagaimana mematikan/membersihkan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu. Jujur, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung menjadi berkurang, boleh dibilang sudah 1 bulan ini saya sama sekali tidak
makan kangkung dalam bentuk apa pun, bukan kerana menjadi paranoid, tapi
bagi Saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur
lain yang dapat kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselip di dalamnya. Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan
untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.

Monday, August 2, 2010

surat cinta moden

Kekasih,
Dalam kesuraman ultra lembayung tika tujuh bulan menumpahkan cahaya dibawah kaki langit khirmizi, tiba-tiba aku terkenangkan eurika nostalgia cinta lama yang kita palitkan berdua. Kehadiranmu bersama molekul-molekul hidrogen menerjang segala kekusutan yang membelit tali perutku. Dan kehadiranmu itu mengajar aku erti rindu gelora dan shahdu.Kau juga mengajarku erti cinta, singa laut,beruang kutub, penguin, kambing salji, mee rebus, cendol, koridor, kotak pensil, tali kasut dan pasu bunga.Kala itu, kita bagaikan Nobita dan Sizuka.Kau dan aku umpama Kurt Cobain dan Rafeah Buang yang tidak dapat dipisahkan. Malangnya percintaan yang mendapat liputan meluas hingga ke planet Ziku itu telah mengundang perpisahan yang akhirnya telah mengecewakan seluruh penternak lipan di Burma. Kau pergi jua ketika Kuala Lumpur sedang bersiap sedia menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 1998.Sesungguhnya perpisahan itu berpunca daripada penebangan pokok getah secara besar-besaran di Lembah Klang. Pemergianmu menyebabkan aku menghidap penyakit resdung dan hepatitis-Q secara mengejut. Ketiadaanmu memaksa aku memakai topi keledar setiap masa sebagai langkah keselamatan. Aku seperti tidak percaya dengan apa yang telah terjadi. Aku bagaikan tergelincir dari orbit bumi dan terpelanting ke ruang angkasa, apabila daya tarikan graviti terhadapku tiada lagi berfungsi setelahaku tersungkur dalam percintaan yang berlarutan hingga ke rubber-set. Seluruh perjalanan hidupku menjadi gelita bagaikan terperangkap di dalam gua yang gelap dan ditemani stlagit dan stlagmit yang bagai sembilu.Kondominium cinta yang kita bina dari makgat basikal dan kipas helikopter akhirnya musnah setelah kau berpaling tadah. Ternyata sikapmu mulai berubah bila Malaysia mula melancarkan satelit MEASAT-1 ke ruang angkasa raya. Sejak itu kau sering melarikan diri bila terserempak dengan abang iparku. Akhirnya aku menyedari bahawa diri ini tidak diperlukan lagi.Sejak kau tiada, aku sering menyendiri berbual-bual dengan pokok betik untuk mengisi masa lapang. Kadang-kadang aku mengikat botol oren pada tiang rumah agar nampak lebih cantik. Saban hari aku termenung di dalam peti sejuk mengenangkan dirimu yang entah kemana menghilang. Aku cuba bermain badminton sambil makan mi hailam untuk melupakanmu, tetapi aku tak berdaya. Lalu aku membakar mesin basuh dan membelasah empat ekor itik serati jiran sebelah sebagai tanda aku tidak bersalah.Mengapa? Mengapa sayang? Mengapa ini semua bisa terjadi? Mengapa setelah kau curi hatiku, kau rompak cintaku lantas kau bunuh cintaku sehingga kau terbunuh dalam kemalangan cinta yang ngeri. Aku bagaikan terhimpit dan dihimpit oleh guni-guni batu yang kau timpakan di atas belakangku. Derita yang kautimpakan itu adalah bebanan yang terlalu berat untuk ku tanggung bagaikan mendukung 75 ekor biawak dan 386 ekor anak beruk. Dan kini segala harapanku hancur berkecai bagaikan aku terjatuh dari Menara Kuala Lumpur dan dihempap oleh Menara Berkembar Petronas lalu tersangkut di celah landasan LRT dan kemudiannya digilis pula keretapi Komuter hingga aku hancur berkecai. Oh! terlalu berat dugaan yang kutempuhi kini.Kini segalanya telah pun berakhir. Aku sedar siapa aku. Aku hanya insan biasa yang suka makan mi segera. Aku bukan McGyver, McDonald's, Superman atau KesatriaBaja Hitam. Aku juga bukanlah Ultraman seperti yang kau idam-idamkan. Aku menyedari kekurangan diri dan kekurangan kemudahan awam di tempat sendiri. Tak perlu dikesali lagi kerana nasi telah menjadi capati dan tin sardin yang ku genggam ini telah pun luput tarikhnya. Segalanya sungguh mengharukan dan semua hadiah pemberianmu termasuk enjin kapal selam telah pun aku cincang untuk dibuat makanan lembu.Walaupun segalanya telah pun berakhir, disini, diatas pokok getah ini aku tetap menunggu kau akan kembali. Selagi ada nafas ini, selagi ada kompleks membeli-belah SOGO, selagi ada kedai kasut selipar di sekitar Argentina, selagi kumpulan Metallica tidak berpecah, aku tetap menunggumu sehinggalah mentari terbelah lapan. Namun aku menyedari bahawa penantianku hanyalah sia-sia belaka. Akhirnya aku mengambil keputusan mektamad untuk menunggu tiang elektrik dihadapan rumahku berbuah. kalau tiang elektrik berbuah nanti, aku poskan buahnya kepadamu. Nak tak?






suka-suki: lau kowg la dpt surat cmne..kowg nk jwb pew??hehehehehe

Thursday, July 29, 2010

=(

tired....badan sakit..otak jammed......selseme...nk demam...prolem..homesick.........nobody understand.......family jammed....fwenz...arrrrrrrrrrrrrrrggggggggggggghhh...rase cm leyp je seketika tok lupekn segala mslh.......


reallly missss my mum n dad..mak n ayah...akq wish mak n ayah ader..ble share...akq xsuke citer kt owg len...pleazzzzzzzzzzzz...come....pleazzzzzzzzzzzz....


suka-suki: u a grown up gurlz..u can handle it..u juz need to think rasional..ok..be ur self....

Tuesday, July 27, 2010

perfect n good~~~~~~~

salam....first of all aq nk ucap selmt menyambut nisfu syaaban to all umat islam iseluruh dunia....hehehehe...mlm nie bce yassin taw to those yg xad keje..yg melepak aje kejenyer...heheheh
..

heheheh...hari nie aq g wat hormon test...huhu....gelabah giler......huhu..nervous....but resultnyer alhamdulliah...doktor said GOOD n PERFECt...alhamdulillah...hehhhehe...2 saje... aq nk g kuar malam nie.......sape nk ITOT ayer...jom...jualan nie adalh salah satu pogram kiteowg tok bantu penduduk padang jawa....selain tue kiteowg ader wt Tuisyen tok dak UPSR n PMR bg penduduk saner...hehheehe...
*
*
*
tp bukan kuar jejalan..tp beli brg tok jualan amal sok..jom..hehehe..mari la kiter sama beramal membantu owg2x susah..ramai yg perlukan bantuan kiter kt luar saner...






suka-suki: sok ader jualan amal untuk penduduk padang jawa..marilah sama2x trun membeli..bantulh owg yg memerlukan...(^0^)

Monday, July 26, 2010

gamelan day...~~~

salam.HARI NIE hari isnin..hehehe...time 2 play gamelan day...aq suke maen gamelan...bunyinya mendamaikan hati.......even sometime people said it scary to hear gamelan song...but i still love to play it....position aq dlm group gamelan ialah play KENONG...kowg cari lah sendiri pe bende 2..hehehehe....even hati aq xbape happy tp biler maen gamelan aq jd happy n mcm jd someone else..n i enjoy it...especially biler blik kelas gamelan we ollls akn amek gambar...hehehehe...peacccccccccccccch no war...weeeee~~~~~~~~~



tgn aq yg bergoyang2x..lihatlah muka rakanku kano yg mangat men sarong penerus..yg aq pegg tue name dy sarong demong..hehehe



haha..yg ne plak atul FAHIMA ...dy men banong...yg nie mesti kowg dh bese tgok kn..hehehe


yg nie pula NIK jamilah dy men gong..tp alat gamelan kt depan dy 2 kenong ..tuelah alat yg aq men..hehhee..seronok...=p



pucatnyer muka aq...ader lingkaran mata...arrrggggg.....nie mesti hatiku xsihat lagi...xpe2x..kang dh sihat hati nie..mesti cm dulu g..hehehe..

pose2x..hehehe..

muke tekun bace note...owh mataku mcm panda.... )=

before we end the journey at induk...

last but not least..hehehehe..that alll..=p

suka-suki: gamelan ni asal dari jawa..tp lau kt malaysia diperkenal dri negeri terengganu...heheh...aq bangga aq ad darah owg ganu gakk...senyum sokmo...weeeeeeeee~~~~~~ (=

Sunday, July 25, 2010

diary seorang isteri~~~~

cerita nie khas untuk insan yg bernama lelaki...

Friday, 16 April 2010 at 21:16
Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri.
"Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ader benda yang tak elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd Nisa.Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi. Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ...."Come on Nisa u can do it...once more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak. Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania.Nisa berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi. Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa. Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa mengandung.Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung.. .Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa. "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soal Nisa pada Zakri . "Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi. "Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kanNisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,tak baik cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada .Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah. "Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu" marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh.... heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk Zakri lagi pada Nisa. "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri. "Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya kedunia,"ucap Nisa sambil menangis.Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif.Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi. Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput...macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah. Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi pula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka tidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya. Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras kan "kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya bengis memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tunggu ker,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung ker"marah Zakri. "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang aja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya. "YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding dan menangis.Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas masih lagi dan embengkak.. .berdenyut2. .."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa plak nie sebok je....."Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah sebuah caf?. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri. "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung, ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri. "Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung pasal bini dia"cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri. "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba. "Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri, sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi. Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab Zakri. "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........ ."panggilan kecemasan dari Doktor Johari "Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I atang"...tuttttttt . Zakri menamatkan perbualannya dengan Doktor Johari. "Lan. Kau kut aku, Nisa tak sedar diri ..."ajak Zakri pada Lan. "Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri. "Alah jom ler cepat" desak Zakri."Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak yang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat cause sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin kesan dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya... dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat sakit untuk minta simpati...tetapi sebaliknya.. ...Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil... "Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan,kesakitan segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di iarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering....membuat Zakri tertarik untuk membacanya.. . Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"
Assalamualaikum.Abang,Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu kan ... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa.. Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti kita baru kahwin...Abang panggil Nisa AYANG...terasa diri dimanja bila Abang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu seketika sahaja. Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa? Abang...mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang....... Danial dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa. Itulah hadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang seorang. Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akan mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malangkerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging nisa....tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersama disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging abang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun kita bersama. Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita bang..Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kata orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa...Ibunya. ..sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.Wassalam.Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.Doakan Nisa.Ikhlas dariNur NisaSabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya...setiap perbuatannya. ..seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa. Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri. Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya.Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu.. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan ...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH....akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa Putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH ,Zakri,Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa....



suka-suki: kepada laki2x tue, hargai la insan yg bergelar wanita..sememangnya wanita yg lemah n owg yg perlu dihargai..hatinya sangat lembut....sekian....sedih ce citer nie..air mataku laju kuar menitik-mnitik...=(

Saturday, July 24, 2010

~~~bila akal kurg waras

salam..semlm aq tulis yg entry emo kn2x...so aq tengah menenangkan fikiran nie....~~~~~kwn aq kater lau kiter mek gambar sendri ble lupekan segla masalh..sebb kite ble tgok muke kite tga happy even ianya fake...tp xader owg thu fake sebb kiter tga senyum...so say cheeese....hehehehe...





first pic of me..comot n x mndy...haha







dgn kwn sayer yg suke ambil gmbr..cun kn dy...hehe..nama dy izzatul fahima....




muke aq yg xble la..but happy to lokk at it... =p



my look in when wearing spectacles...arrrrrrggg cm nenek2x..huhuhhu..


another one, my face pakai cemin mata...=p


say cheese.....

me n atul....hehe



that all...hehehe...lau letak g mesti kowg nk muntah tgok muke aq...hehehehe
anyway feel ok this day....luoekan hal semlm.......bukak buku baru dgn niat bru.....stdy2x...hehehe


suka-suki: ingatlah bait2x ini...hari ini semoga hari esok lagi baik dari hari ini....yippppi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

=)

Thursday, July 1, 2010

musyi2x~~~

salam.di mlm yg indah permai n sejuk beku nie...aq nk bukak satu topik hangat..hehe...sajer nk mengedik n menggatal..huu...bytheway topiknyer ialah...CINTA...huhu..mesti kowg suker kn2x...CINTA?????? ape 2 yer..barang@ pakaian@ makanan..erm mari kite memahaminyer.. but before tue..meh aq story kowg dulu pengalaman cinta aq..hehe..SEbb CINTA nie mcm2x pengalaman aq dpt..n at the end aq jadi fobia dgn CINTA...sebb dy aq mengs, ketawa,muram n rasa benci...sebb dy jugak Aq kene marah dgn AYAH N USTAZ JAWWAD ( thanz ayah n ustaz lau x akak xkan sedar smpy biler)...citer pasal kene marah dgn ayah n ustaz jawwad, this actually happened maser aq form 5.maser 2 hari terbuka..then all parents dtglah berpusu ke mrsm pontian ku..hehe..mcm aq gak...cume ayah aq smpy lmbt ckit...so sepatotnyer perjumpaan kt dewan disebbkb kelewatn ayah aq tempatnyer dibilik guru..kat situ hbs aq kene basuh..ne xnyer result penggal 2 aq teruk.....ustaz aq kater gini kt ayah aq...
lakon semula:
ustz J: pakcik gini lah, dina ne bgus daknyer cume 2 lah keputusan penggal nie dy teruk cikit..jatuh...penggal 1 ok je dy nie...sayer rase lah kn..lau xsilaap sayer la..skunk dy dh ader pakwe...
(opppppssss nk tercopot jntung aq, blom hbs lagi)
ustz J: sebb 2 rasenyer dy terok penggal nie...btol pe yg sayer ckp nie dina..awk dh ader pakwe kn...owgnyer dak tempt awak..lok heng..
( setitik air mata aq jatuh, aq bukan pe, aq takot dgn ayah aq,aq menghampakan dy)
(ayah pandg muka aq,muke dy pilu, mungkin kecewa dgn aq kot, berjurai-jurai air mata aq memg xble bendung)
Ayah: btol ke kak..jgn la mcm nie...lupekn jela dak 2....tumpu stdy..akak harapn keluarga..
( aduh manik2x mutiara memg laju keluar dari mater aq time 2, speecheless....aq mengangguk0
AQ: ustaz , ayah sayer janji akan wat yang terbaek...sayer akan yg terbaek..sayer janji..
ustz J: dina xsalh awk nk kapel ke ape..tp tumpu stdy..lau bol dak laki 2 sayg awk suh dy tgu leps SPM....
Ayah: ayah sokg ustaz kamu 2...tumpu kat pelajaran...cinta 2 jauh lagi..'
(aq termenung...ader btol pe yg ustz ckp)
..........................................................................................................................................................................

hahaha..dah2x..takat tue je aq ble cinta..kang xpasal aq ngs imbau kengn lamer...kater2x ustaz n ayah aq pegg smpy skunk..lau btol dy syg kiter dy akan tgu..wow..aq rase 2 la yg terbaek..
actually bnyk lagi kisah sedh pasl cinta aq ader..mlz nk bukk citer lamer..hehe...1 je dh la...
so balik semula pada CINTA , if someone btol2x syg n CINTA kt kow...dy mesti sanggop tgu kow n time kow seadenyer..so kowg pikirlh sendri la...kowg nak cinta jens pakaian je ke: lepas pakai campak je trus..
atau kowg nk cinta barang: dh buruk buang, atau kowg nak cinta makanan: dah exired cmpak tong sampah..kowg pikirlah..cinta kepada Allah lebih utama skunk nie..kau nk cinta carilah yg kow rase emg dy serius nk bertanggungjawb..itulah yg aq nk carik..aq nk crik yg ble tima aq seadernyer..bukan sebb rupa, duit, harta...tapi cinta sebb hati .waaaaaaaaaaahhhh..hehehe...terlebih sudah....

gambar ini hiasan je k...wat lepas kawin..hehehe....

k la kang aq smbg citer nie..ader lagi sebenrnyer..tp mater dh berat r..hehe...

suka suki: pengalaman cinta ajar aq erti menjadi wanita yg cool..hehehe... n memilih... juz for my happiness, i have 2 be like that..now, rase mcm dh jumper jer..tp xthu cne????

Wednesday, June 30, 2010

loladyna return hehe

salam..rakan2x..cowie lamer x menaip...quite busy cuti nie....heheh...anyway now i kt shah alam...menjalani rutin as pelajar semula...kowg nak thu x perasaan aq time cuti... bowink giler..
bgun tido g keje then balik tdo....xader life langsung...aq bertekad nk belajar rajin2x...nk keje ok2x...xsgop dh keje jd waiter lemah longlai lutut i taw...kaki macam x pijak lantai rasenyer taw...huhu...kowg bygkn..aq nak nek tgkat atas nk g bilik tido pown kene pgang tangga...dh mcm nenek2x dh...kucing aq lagi cepat naek dri aq taw...hehe...TAPI..there is a memory working there..BESERI WESTERN RESTRAUNT kt SUNWAY BATU CAVES..hehe...mcm2x perangai aq jumper..yg kaya, sederhana..tua..muda...mcm2x kerenah..ader yg mcm aq nk cium jerk pipi dy ( oppppsy puan k) coz dy bg aq tips rm10..hahaha..lepas tiket wayang..hehe..ader yg ngada2x meluat aq...mcm nk sepak je dyowg...nseb bek aq ader etika lagi..hehe..ader yg sengal2x ubi..yg ne dak2x pendaki bukit n dak SBC..wah rindu dyowg..lawak dyowg akan ku keng..hehe..
kire x rugi gak aq keje ...dpt la wit rm 960...kejenyer 20 hari jerk..heehe...pe lagi shoopping r...aq bukn jenis shopaholic taw..tp rambang mata jerk....tgn nie gatal2x...hehe...asyk nk pegg then g kaunter 2 la aq...hehehe..now i/m right here in shah alam...balik awal with my frenz atul..hihi..kiteowg kena siapkan proposal..aq lak kene wat laporan aktiviti, update brg kelab, cari owg nk sertai aktiviti..wah tensiooon!!!! bru part 3..dh mcm2x kena wat..maner senior2x aq..wah ..sampai ati dyowg bg aq keje melmbak2x...xpe..sbr dyna...u can do it..aja2x fighting...hehehehe...





sukasuki: kenapa ek owg semua nk kapel??? aq teringin gak..tapiii....akak n abg aq x bg..dyowg kater BELAJAR3x...aiyoooo....ele pe aq dulik..hehe...time 2 searching prince charming...weeeeeeee...

Wednesday, May 5, 2010

.:: kelebihan ayat kursi::.

salam..sowie lamer tak wat entry..quite busy ckit..hehehe..final exam la skunk so kene struggle tok tebus kesila[an lau..hehehe...entry sayer ari nie about ayat kursi..saper kat sini selalu bace ayat kursi...angkt tgn ( berlatih nk soal anak murid....maklumlah bkal guru)..heheh...lau saper yg slalu bace teruskn amalan nada..bagi yang tak...cube la mula untuk amalkan..same seprti sayer..hehehe...

AYAT KURSI
SUngguh indah kalimah Allah ini...amalkan la wahai saudara/saudariku



INI ANTARA KELEBIHAN MENGAMALKAN AYAT KURSI:


(1)Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

(2)Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.

(3)Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur, setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.

(4)Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

(5)Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

(6)Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.


KORANG TAHU TAK...BAGI LELAKI @ PEREMPUAN YANG MENGAMALKAN yang mengamalkan membaca ayat kursi 7 kali sebelum keluar rumah atau semasa perjalanan ke tempat kerja atau kemana sekalipun kecuali bukan niat melakukan maksiat pada Allah swt maka dia terselamat daripada segala kejahatan yang datang dari syaitan ,jin dan manusia seperti :

(1) terKena sihir ..la yang kiter tahu nataranyer ubat pengasih , penipuan, kecurian, atau ingin dibuli. seperti yang kowang tahukn..all sumber yang sayer g thu tue ada relationship dgn jin n syaitan.

(2)terselamat daripada kejahatan seperti kes ragut, rogol ,dijauhkan dari fitnah kemalangan jalanraya, tayar pancit dan sebagainya. Semua perlindungan ini adalah datangnya dari Allah S.W.T atas keyakinan kita padaNya iaitu hikmah kalamnya terhadap mereka yang beriman dan bertaqwa pada Allah swt dan RasulNya Nabi Muhammad saw. Bagi kaum lelaki jangan lupa selepas selesai solat jumaat duduklah sebentar untuk melakukan amalan membaca 7 kali ayat Kursi ini dan 7 kali bagi setiap 3 Qul. Hikmah kelebihanNya banyak bagi mereka yang mengamalkan, insyaAllah


suke suki: hehe..juz nk citer cikit...kowg amalkan r bace ayat kursi nie sebelum tido..bagus tau..ble elak kene ganggu makhlik halus, dulu aq slalu gak kene hempap...then ad hamba Allah suruh sayer amalkan ayat kursi nie..insyallah akan terhindar.

Monday, April 26, 2010

::cerita cinta imah razak::

Tersebut al-kisah 2 insan bercinta... yang lelaki tu nama Razak, yang pompuan tu nama Fatimah. Razak ni panggil Fatimah ni sebagai 'imah' je (nak kasi nampak manje le tuh). Imah ni lak panggil razak ni 'abang' je cos diorang ni dah close, lagi pun razak ni lagi tua drpd imah 4 tahun. Entah macam mana, diorang ni kena berpisah dlm jangka masa 3 tahun. Razak tu kena gi UK . lama gak tuh... Imah ni kesepian le kat malaysia.

Bila dah pisah lama jugak.. kendian Imah boring dok umah sorang ...Ada lak mamat yg bernama Kamarul dtg jumpa Imah. mula2 Imah dgn Kamarul ni kawan je, Kamarul ajak gi shopping, gi makan satay kajang, gi bowling. Entah macam mana, hati Imah ni dah terpaut lak kat Kamarul nih... maka hilang la bayang2 Razak drpd hati Imah..

Setelah genap 3 tahun.. Razak pun pulang ke Malaysia. Beria2 le mamat nih nak jumpa Imah. belum sempat nak call Imah, Razak ternampak Imah dgn kamarul tengah date kat tengah2 town. maka berderai le jiwa raga Razak.. sedih je mamat tuh... tak lalu makan. at the same time.. Imah dok jalan2... sembang le dgn kawan2 dia.. ntah camna dia dpt tahu Kamarul tu laki org. Imah pun frust..cuba nak kembali kepada Razak. Masa tu dia lom tau lagi Razak ni dah balik Malaysia.

Razak pun memberanikan diri dia... jumpa Imah. dia gi le rumah Imah. muka Razak masam je.. Imah tanya le apasal masam. Razak cakap.."susah lah.. aku dah tau apa yang ko buat masa sepeninggalanku" Imah terperanjat... "err bila masa lak nih.. aku setia apa..." kata Imah razak berkata... tersedu2.. " Aku sudah tau perhubunganmu dgn dgn Kamarul ..." Imah terdiam... "tamat lah hubungan kita disini sahaja ..." tambah Razak. Razak amik gitar kapuk yg dibeli drpd UK tu...seraya berkata " dengarlah lagu ini..., khas untuk mu..." Razak start nyanyi sambil menatap wajah sedih Imah yg sedang menangis...

I can tell by your eyes
That you've probably been crying forever
And the stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror
I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

Imah terdiam... masih menangis....Razak sambung...

If I stand all alone
Will the shadows hide the colours of my heart
Blue for the fears
Black for the night's fears
The stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror

I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

"Suara Razak terus mendayu2....

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen
to my heart, oh, my heart? My heart, oh, my heart!"

Razak ulangi phrase yg sama....Imah terdiam...walaupun air mata masih mengalir...

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen to my heart, oh, my heart?
My heart, oh, my heart!"

Setelah tamat lagu yang dinyanyikan oleh Razak untuk imah itu... tiba2 mulut Imah berkata ... " abang, Imah nak beritahu abang sesuatu" "katakan lah duhai Imah" jawap Razak dengan suara perlahan... " err... err..." kata Imah dlm keadaan bersalah..."katakan lah .. katakan lah Imah.. abang sanggup terima..." tambah Razak...perlahan2.. Imah berkata:

"Abang..."
"Sebenarnya... Imah tak paham bahasa Inggeris..."


suke suki: tibe2x terigat la kt ex-bf ..huhu..dy suke nyayi kn tokaq setiap mlm.. huhu..kadg2x..aq tido jerk n nyayi la dy sowg2x dgn semgtnyer..hehehe..lau ingt2x klakr lak..huhu..sku

.::dilema seorang doktor::.




"doktor yg konfius"..huhuhu....




Seorang lelaki yang kebetulan seorang doktor muda, merasa tidak selesa dengan apa yang telah berlaku.

Ia pulang ke rumah dengan wajah muram. Setibanya di rumah, ia merebahkan diri di katil dan fikirannya mula melayang.

Lalu ia mendengar suara dalam kepalanya berkata,

“Sudahlah, tidak usah difikirkan. Skandal doktor membuat hubungan intim dengan pesakit terjadi di mana-mana. Jadi kamu tidak perlu merasa bimbang.”

Doktor tersebut cuba untuk setuju, tapi apa yang telah terjadi pagi itu terbayang kembali dan perasaan tidak selesa muncul lagi.

Ia membalikkan badan dan mendengar lagi suara dalam kepalanya,

“Tak perlu bimbang,orang sudah mula biasa dengan skandal hubungan seksual antara doktor dan pesakitnya.”

Lelaki itu mulai tenang dan perasaannya beransur-ansur pulih…

Tiba-tiba suara lain dalam kepalanya berkata,

“Tapi masalahnya kamu kan doktor haiwan…”


suke suki: mase kecik dulu, cita-cita sayer adalah menjdi dotor.huhu...haha..ada hati n aq nie..ne xnye nk jd doktor tp dlm kels BIO tdo je..hehe..tp xpe lah....skunk aq bakal menjadi seorang guru math yg berjaya..hehe..wish me luck k..hehe..(^o^)..

Sunday, April 25, 2010

60 petua mencari pasangan oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.
4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.

24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.

26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.

27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.

28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.

30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.

31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.

32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.

33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.

34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.

35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.

36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.

37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.

38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.

39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.

40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.

41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.

42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.

43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.

44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.

45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.

46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.

47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.

48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.

49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.

50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.

51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.

52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.

53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.

54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.

55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.

56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.

58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya Kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.

59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya Kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.

60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.

Saturday, April 24, 2010

::: ApaBila WaniTa meNanGiS:::




Ketika Seorang Wanita Menangis Di Hadapanmu
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.


Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.

Jika kamu MEMBIARKANNYA PERGI,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya-lamanya.

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
KECUALI didepan orang yang AMAT dia sayangi kerana dia akan menjadi lemah.


Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia SANGAT menyayangimu, Dia akan menurunkan rasa egoisnya.

Lelaki, jika seorang wanita pernah menangis karena mu,
TOLONG pegang tangannya dengan rasa pengertian.
Dia adalah orang yang akan TETAP BERSAMAMU sepanjang hidupmu.

Lelaki, jika seorang wanita menangis keranamu.
TOLONG JANGAN MENYIA-NYIAKANNYA.
Mungkin kerana KEPUTUSANMU, kau bakal merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis didepanmu, Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah matanya….
Dapatkah kau lihat dan RASAKAN SAKIT yang dirasakannya?

Pikirkanlaah….
Wanita mana lagikah yang akan menangis dengan murni, penuh rasa sayang,
DIDEPANMU dan keranamu…. ..

Dia menangis BUKAN karena dia lemah
Dia menangis bukan karena dia menginginkan simpati atau rasa kasihan

Dia menangis,
Kerana menangis dengan diam-diam
tidaklah memungkinkan lagi.

Lelaki
PIKIRKANLAH tentang hal itu

Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.

Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau lakukan untuknya,
Hanya kau yang tahu jawabannya.. ..

Pertimbangkanlah

Kerana suatu hari nanti
Mungkin akan TERLAMBAT UNTUK MENYESAL,

Mungkin akan terlambat untuk bilang ‘MAAF’!!

Siti Nurhaliza - Selawat

Siti Nurhaliza - Asma Ul Husna

Siti Nurhaliza - Ya Rasullulah

Friday, April 23, 2010

.: semoga rohnya dicucuri rahmat::.

sedihnya hari nie...
tadi dpt mesej dari no yg memg sgt dikenali...
name dy firdaus...dy dak kluang.....
dy nie la owg yg slalu wat aq happy n kadg2x gerammm.....
kowg jgn salh sangka ,he not my bf but fwenz only....
dy happy go lucky n slalu wat aq happpy.....
tapi hari nie...aq dpt satu berita tergempar, akak dy hantr mesj kt aq....
dy kate daus dh meninggal, excident kt taman intan mlm td kol 1pagi........
*
*
aq x cayer mula2xnyer..so aq pown tepon ..then mak dy yg angkat..dgn nada sendu dy ckp daus x ad...aq rase mcm nk rebah time 2...
air mater aq laju je kuar
aq pown xthu knp
*
*
patutlah mlm tadi hujan lebat, aq rase len mcm,,tp aq wat dek jerk...
dulu mase arwah mak n ayah meninggal pown mcm 2 gak, ada hujan lebat...
Ya Allah cedihnya...knp lah semua yg rapat dgn aq pergi sowg2x...
mula2x mak aq..then setahun kemudian ayah plak...lepas setahun kini daus pulak...
aq nie ad bawak malang ke kt owg yg syg aq...
cdh larr....aq hilg pemberi semangat aq yg setia....dy paham aq...
gonjol n mcm2x g... mesti kowg terpikir2x knp aq cdh kn...
lau kowg nk thu dulu dy pernh luahkn pasaan kt aq..about 3 years ago r..
tp aq dh reject dy awal2x coz waktu 2 aq tgu someone......
tp dy still x pernh putus asa even kena reject....
aq respect dy sesangat,dy memg bek dgn aq taw...
dy xpernh jemu bg aq semgt...
tp lately..dlm bulan nie dy selalu wat ayat cedih kt aq...
dy slalu ckp yg dy hidup xlama...
aq pown marh la dy...
aq ckp jgn men2x dgn nyawa nie taw.....
tapi dy ckp dy serius...aq pown x thu..
aq wat dek je r...
skunk aq rase bersalah kt dy...
aq membuatkan dy menunggu...aq mcm permainkan isi hati dy...
knp ek aq mcm nie...aq memg x berniat k wat dy mcm 2...
ati aq memg xble terima dy sebgai bf aq..
aq anggap dy kwn n adik( umur dy muda setahun dri aq)..
tapi lau dy xad msj aq..aq rase sunyi..
coz dy slalu ad idea nk wat aq happy...
dy thu sikap aq...
dy thu aq benci kesunyian...
tp knp dy still nk tgalkan aq gak...
knp!!!!!!!!!!!!!
tp aq xble mcm nie...
aq harus terima hakikat..
Qadaq n Qadar ditgn Tuhan,....
kiter sebgai hamba harus tabah menghadapi...
** semoga roh mohamad firdaus dicucuri rahmat & ditempatkan di kalangan owg2x beriman & beramal soleh**
salam TAkziah untuk keluarga arwah...
(untul Arwah maapkan sayer eh awk, sayer bnyk wat dosa kt awk)
AL-FATIHAH untuk arwah

Tuesday, April 20, 2010

.:: Biler nk Exam::.

kenapa la aq makin malas nie...
asal belajar je nk tido..lagi2x CTU...
MyEm0.Com
kenapa ek...aq mengantuk...why2x..
owg len k jerk....aiyoooo parah tol r mater aq nie..
MyEm0.Com
.....
**
aq kene cari ubat penawar sakit malas aq nie..
MyEm0.Com
ne adalah tarian untuk halau semua hantu2x malas....
MyEm0.Com
sok dh start exam...what should i do...!!!!!
erm,,, ape ek..tibe2x mcm mangat lak....
apr ek????
MyEm0.Com
1. slip exAM
2.KAD MATRIK
3.KAD PENGENALAN( perlu kew nie???)
4. ilmu...(wah nervous lar...ilmu aq mcm kurg jerk)
MyEm0.Com
xpe2x..dina sbr k..
kow leh wat punyer..
aja2x fighting..!!!!!
hehe
MyEm0.Com
anyway...to all my frends wish me luck k...
(^O^)

Friday, April 16, 2010

TEnsiOn

tensionnyer.........
waaaaaaaaaaaaaaargh pe ek korg raser biler kwn sndri xsuker dgn gurauan korg then dy delete komen korg...
cdh sgt2x taw...salah ke aq nk pgl dy atok( pgilan dy oleh rakan2x ku)..
aq juz nk bergurau...dak len pgl ok jerk..npe aq dy marh!!!!!!!!!
cedih SGT2X....DY ingt aq x kecik ati kew..
cm dy xthu ne gurauan...xkesah r...pasnie aq xnk tegur dy...xnk komen dy..pape r..malz r dh nk layan...lau ble aq nk delete namer dy dri FB..tp aq xkn buat dy member aq jugak....
geram ..nk thu pe dy dy kater kt aq..."wei bajet ak ske kne pggl org tue r?pkir r sket...adoiyai"
teraser hati giler taw...dy ingat dy sowg je ke kene gelar mcm2x....
aq nie dak2x ne pgil aq NENEK..k jer..coz aq thu dyowg nk bergurau...
knp beb..knp teruk sangat ke aq nie........
ala lau dy x suker jd kwn aq..g thu awal2x...aq paham kot...aq lebih rela x ad kawn dri ad kawn yg x sudi kwn dgn aq......
*
*
benci lepas bace mesej yg di bg tue...terus x ad mod nk study......
sebab terpikir2x jerk...air mater x yah ckp r....dh nk menitik dh nie..tahan jerk.....nsib bek member ad kt sebelah nie..lau x dh nagis dh...
NTAH r nk ckp aq ne GEMBENG ( bahase owg jawe yg bermksd kuat nangis: walaupun aq bukn owg jawa..hehe) ....aq bukan gembeng cume DALAM ATI ADA TAMAN...
*
*
*
aq syg kawan2x aq.tp once dy wat aq cm2...aq stiil ble timer dyowg..
tp mgkin x seperti dahulu ( ayat novel)...
anyway ..paper pown aq kene cuber lupekn rase kekesalan ini secepat mungkin....
so that aq ble focus kt stdy...
sok ada ujian HAFAZAN....hopefully dpt bacer dgn lancar....
n hati aq tenang ketika menjawabnyer...
pas2 dpt focus kt exam nie..so that dpt tebus kekesalan lalu..
CHAYOOK2X!!!!!!...

Wednesday, April 14, 2010

..:: Aku ADA PasaGAN hIDUp::..

bila seronok aku cari...pasanganku


Bila sedih, aku cari....MAK


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku


Bila gagal, aku ceritakan pada....MAK


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku


Bila berduka, aku peluk erat....EMAKKU


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku


Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....MAK

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku


Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"


Selalu.. aku ingat pasanganku


Selalu.. MAK ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku


Entah bila... aku nak talipon MAK


Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku


Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk EMAK


RENUNGKANLAH !!!!!!!!!!!
*
*
*
*

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...


bolehkah kau kirim wang untuk MAK?


MAK bukan nak banyak...rm50 sebulan pun cukuplah".
*
*
*
*

Berderai air mata jika kita mendengarnya........
*
*
*
*
Tapi kalau MAK sudah tiada..........


MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan IBUNYA....


berapa ramai yang sanggup mencuci muntah IBUNYA.....


berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin IBUNYA.....


berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis IBUNYA.......


berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis IBUNYA....


berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga IBUNYA...


Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang
JENAZAH IBUNYA......